2. jan. 2018

Kunsten at overleve en pakistansk svigermor

Egentlig skulle jeg bare have tiden til at gå. Havde en aftale og var i god tid. Så jeg slog et smut omkring biblioteket. Og dér lå Kristina Aamands bog og fristede. Havde aldrig hørt om den, men den fangede mit blik - og røg med hjem.



Bogen er meget hurtigt læst. Et lettilgængeligt sprog, direkte og ligetil fortællestil. En selvbiografisk bog om livet i krydsilden mellem kulturer, religioner, generationer, traditioner, relationer - og mange andre -ioner.

Bogen er ikke helt det jeg havde forventet. Eller faktisk ved jeg ikke hvad jeg havde forventet, men i hvert fald overraskede den. Blandt andet træder Naser Khader ind på scenen, og vi præsenteres også for en tøffelhelte-svigerfar, en masse dobbeltmoral, henna og lækker mad. Og noget om yoga og smøger - og om at holde fast i sig selv.

En ganske god bog at falde over - sådan helt tilfældigt. 


"Det er søndag, og det betyder, at vi kan hente take-away i fælleshuset. Alle spiser hjemme om søndagen. I dag står menuen på dahl med brød. Men jeg har sat vores madbilletter til salg og har lovet ungerne McDonalds. Det er ikke noget personligt, men jeg stoler simpelthen ikke på, at danskere kan kreere en anstændig dahl. Jeg ville heller aldrig betro en paki frikadeller eller dyrlægens natmad."

- - - - -

Fra bag på bogen:

Kristina Aamand er et omvandrende kultursammenstød: dansk mor, palæstinensisk far, kristent døbt og muslimsk opdraget. Hun er gift med en mand med pakistanske rødder og sammen har de fem børn. Det er et succesfuldt interkulturelt ægteskab. Parret udgiver en bog sammen, debatterer og holder foredrag om integration, bor i designtegnet bofællesskab og har VIP-venner. Men da Kristina Aamand fylder fyrre, får hun en nagende tvivl. For passer hun overhovedet ind i en pakistansk svigerfamilie? Og er det muligt at leve sammen på tværs af kulturer uden at miste sig selv? Når frie danske normer møder svigermors traditioner, er det så ikke dynamit dømt til at eksplodere?


©Livia
- - - - -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar